fredag 17 maj 2013

Vårutfärden till Replot och Kvarkens världsnaturarv

RESAN GENOM REPLOT
Vår klass har åkt tillReplot. Vi åkte igenom Karperö, Singsby och Jungsund. Sen åkte vitill Replotkyrka.
Allt i Replotkyrka lutade.Lite efter Replotkyrka kom en minigolfbana. En av banorna varReplotbron.
Sen när vi kom fram tillSvedjehamn så gick vi till Saltkaret. Det var 103 trappsteg. När vikom upp så såg man dom unika världsnatusarven. Dom kallas DeGeermoränerna. När vi körde hem så for vi och köpa glass tillBernys restaurang. Replotbron är 1045 m lång och är Finlandslängsta bro. Eiffeltornet hör ihop med Korsholm för att sammaperson som ritade Eiffeltornet har ritat en fyr i Korsholm.
Elias 3a

Vårutfärd

Vi körde via Karperö,Singsby, Jungsund, Replot och Björköby.
Vi hade en guide som hetteMaria. Det var Millas mamma. Vi körde över Replotbron som ärFinlands längsta bro. Maria berättade att man måste springa tvåoch ett halvt varv Botniahallens innerbana. Vi var inne i Replotkyrka. Den var sned. Vi var upp till Saltkaret. Saltkaret hade 103trappsteg. Svedjehamn är känd för Kvarkens världsnaturarv.Svedjehamn har också en naturstig. Replotbron är 1045 m lång ochpå bredden är den 12 m. Sen på hemvägen tog vi den efterlängtadeglassen. Vi köpte glassen på Bernys restaurang. Jag köpte enmagnum kisses glass. Den var super god. Jag tyckte om utflykten. Manlärde sig mycket.
Jag tyckte bäst om att gåupp i saltkaret och när vi åt glass. Utflykten var lyckad.

Josephine

Vårutfärden

Vi hade en guide som heteMaria. Först for vi till Karperö sedan for vi till Singsby. Sedanåkte vi förbi glasbruke i Grönvik. Vi åkte över Replotborn denär 1045 meter lång,12 meter bred och 82,5 meter hög. Replotbron ärFinlands längsta bro. Sedan besökte vi Replot kyrka. Den var stor,fin och sned. Sedan åkte vi till Saltkaret. Där gick vi opp iSaltkaret. Därifrån såg vi De Germoränerna. Sedan gick vi ner ochåt mellanmål. Sedan gick vi tillbaka till bussen. På väg tillbussen så såg vi naturstigen. den kortare sträckan är3,8kilometer. Den går förbi Bodbacken. Som för var Björköbyshamn. Sedan då vi kom till bussen så åkte vi till Bernysrestaurang. Där fick vi köpa glass. Jag tog med 5 euro. Sedan åktevi hem. Vårutfärden var bra.
Nico3A

Resantill Replot

Replotbron är över enkilometer. Replotkyrka är sned och altartavlan var är från sanktaMaria kyrka.Och om inte Replotkyrkaskulle har fått altartavlan skulleden har brunnit upp. Vi fick ockågå upp för Saltkaret. Dåman såg ner så man
De Geermoräner.De Geermoräner har istidenskapat. De Geermoränernagår sammaväg. De fick namn efter en man som hete DeGeer.Då man kom ner fick man äta sin matsäck.Sen for vi till Bernys restaurang och köpa glass.

Wilma 3a

Guidetill Replot

Vifor med buss. Guiden var tråkig. Vi körde
genomKarperö, Singsby,Jungsund , Grönvik.

Replotkyrka var sned , vid kyrkan fanns en
gravstendär det stod Snygg. Jag såg 4 veteran bilar. Det var tröttsamt attsitta i bussen.
Vifor till Saltkaret. Där fanns en lång stig,
senså kom vi fram. Vi lämnade väskorna nere
ochgick upp vi fick titta i kikaren sen gick vi ner. Vi for och åtglass vid Bernys. Det smakade gott.